Album rysunków roweru wojskowego Model 35: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 11 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 18: | Linia 18: | ||
I podobnie jak wyżej powinniśmy mieć rysunek złożeniowy ramy, którego brak. | I podobnie jak wyżej powinniśmy mieć rysunek złożeniowy ramy, którego brak. | ||
Rysunek złożeniowy podlega "rozdetalowaniu" czyli na jego podstawie powstają rysunki wykonawcze części. Trochę tych rysunków mamy.... | Rysunek złożeniowy podlega "rozdetalowaniu" czyli na jego podstawie powstają rysunki wykonawcze części. Trochę tych rysunków mamy.... | ||
− | |||
− | |||
[[File:04-Wykaz czesci ramy 268.11.00 - co mamy.jpg|400px]] | [[File:04-Wykaz czesci ramy 268.11.00 - co mamy.jpg|400px]] | ||
+ | Wedle wykazu mamy dokumentację do wszystkich części składowych ramy za wyjątkiem łaczników (muf) i śruby łączącej. | ||
[[File:14 wzmocnienie rys 2571129-1.jpg|400px]] | [[File:14 wzmocnienie rys 2571129-1.jpg|400px]] | ||
− | [[File:21-Rura Przednia 2681111-1.jpg|400px]] | + | [[File:21-Rura Przednia 2681111-1.jpg|400px]][[File:15- rura gorna 2681112 - 1.jpg|400px]] |
− | |||
− | [[File:15- rura gorna 2681112 | ||
− | |||
− | |||
− | [[File:23-Rura Tylna 2681114-1.jpg|400px]] | + | [[File:16- rura dolna 2681113 - 1.jpg|400px]][[File:23-Rura Tylna 2681114-1.jpg|400px]] |
[[File:13-Nozka gorna 2681101 -2.jpg|800px]] | [[File:13-Nozka gorna 2681101 -2.jpg|800px]] | ||
Linia 38: | Linia 33: | ||
[[File:13-Nozka dolna 2681121 -0.jpg|800px]] | [[File:13-Nozka dolna 2681121 -0.jpg|800px]] | ||
− | [[File:17- Ucho nozki gornej-1.jpg|400px]] | + | [[File:17- Ucho nozki gornej-1.jpg|400px]][[File:20-Lapa odwrocona 2681124-1.jpg|400px]] |
− | |||
− | [[File:20-Lapa odwrocona 2681124-1.jpg|400px]] | ||
− | [[File:18- mostek gorny 2681125-1.jpg|400px]] | + | [[File:18- mostek gorny 2681125-1.jpg|400px]][[File:19- mostek dolny 2681126-1.jpg|400px]] |
− | |||
− | [[File:19- mostek dolny 2681126-1.jpg|400px]] | ||
Co do widelca to mamy arkusz z wykazem części, rysunek złożeniowy i to wszystko co mamy....rysunków wykonawczych detali brak. | Co do widelca to mamy arkusz z wykazem części, rysunek złożeniowy i to wszystko co mamy....rysunków wykonawczych detali brak. | ||
Linia 55: | Linia 46: | ||
[[File:09 - kierownica odwracalna RW4181-1ref-1.jpg|800px]] | [[File:09 - kierownica odwracalna RW4181-1ref-1.jpg|800px]] | ||
+ | |||
+ | Na marginesie spisu zespołów jest też spis "osprzętu" | ||
+ | |||
+ | [[File:06-Drobne czesci i wyposazenie 268 wer -1.jpg|400px]] | ||
Następnie mamy margines marginesu czyli całą dokumentację do uchwytu pompki :) | Następnie mamy margines marginesu czyli całą dokumentację do uchwytu pompki :) | ||
Linia 62: | Linia 57: | ||
[[File:08-0-Uchwyt pompki rysunek calosci wer -1.jpg|400px]] | [[File:08-0-Uchwyt pompki rysunek calosci wer -1.jpg|400px]] | ||
− | [[File:08-a-Uchwyt popmpki Rysunek 251.00.11.jpg|400px]] | + | [[File:08-a-Uchwyt popmpki Rysunek 251.00.11.jpg|400px]][[File:08-b-Uchwyt popmpki Rysunek 251.00.11.jpg|400px]] |
+ | |||
+ | [[File:08-c-Uchwyt pompki rysunek calosci wer -1.jpg|400px]][[File:08-d-Uchwyt pompki rysunek calosci wer -1.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | Ciąg dalszy Marginesu Marginesu to oficjalne klucze do tego roweru | ||
+ | |||
+ | [[File:10- Klucz plaski 2680033.jpg|400px]] [[File:11- Klucz sierpowy 2680034.jpg|400px]][[File:11a-Klucz piast samohamownej 2510032-1.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | No i wreszczie końcówka.... | ||
+ | |||
+ | Części roweru trzeba z czegoś wykonać i do tego służą półprodukty zwane surówkami | ||
+ | Mamy ich wykaz: | ||
+ | |||
+ | [[File:03-Spis surowek arkusz -1.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | Z tego spisu uchowały sie jedynie rysunki odkuwek korb... coś tu się nie zgadza z numeracją rysunków a ponadto korba prawa ma dwa rózne rysunki... | ||
− | [[File: | + | [[File:24 surowka korby prawej 2011413-1.jpg|400px]][[File:25 surowka korby prawej 4777 wer 2-1.jpg|400px]][[File:26 surowka korby lewej 4745 -1.jpg|400px]] |
− | + | '''Kilka wniosków i refleksji''' | |
− | + | Generalnie rzecz ujmując, to można powiedzieć dokumentacja jak dokumentacja :) | |
+ | Brakuje mniej więcej połowę rysunku przy czym brakuje tych w moim przekonaniu ważniejszych. | ||
+ | Twierdzę tak dlatego że w oparciu o te rysunki nie da się np odtworzyć "geometrii" ramy. | ||
+ | Rysunki mają styl jaki panował do czasów, gdy praktycznie sztuka rysunku technicznego została zastąpiona "podstawami zapisu konstrukcji" Może kiedyś w przyszłości poświęcimy temu zagadnieniu oddzielny tekst. | ||
+ | Pewną ciekawość wzbudziła tabelka przy złożeniu kierownicy... | ||
− | + | [[File:4181-tabelka kierownicy-1.jpg|400px]] | |
− | + | Albo biorąc pod uwagę, że jest to jednak produkt militarny, a więc tajny/poufny ktoś wpisał do niej utajnione dane, albo jest to dzieło pospolitego gamonia. | |
+ | |||
+ | Chodzi głównie o materiały. | ||
+ | |||
+ | Wiemy, że żelazo Fe jest pierwiastkiem chemicznym, w przyrodzie najbliższy "zelazu" jest produkt znany jako ARMCO | ||
+ | |||
+ | wg encyklopedii PWN - armco, żelazo armco, nazwa handlowa stali niestopowej o bardzo małej zawartości węgla (do 0,02%) i domieszek typowych dla procesu otrzymywania stali metodą świeżenia surówki (łącznie zawartość węgla i domieszek do 0,15%); niekiedy klasyfikowane jako żelazo techn.; stosowane jako wsad przy wytapianiu stali wysokostopowych o bardzo małej zawartości węgla, a także, jako materiał magnetycznie miękki, na rdzenie transformatorów i elementy maszyn elektrycznych. | ||
+ | |||
+ | Możemy więc stwierdzić z cała pewnością iż z '''żelaza rowerów się nie robi''' | ||
+ | |||
+ | Jako materiały konstrukcyjne występują zawierające żelazo stopy takie jak stal, staliwo, żeliwo... | ||
+ | |||
+ | Podobnie '''drzewo''' może sobie rosnąć jako chwast topola lub dostojny dąb Bartek, a materiałem konstrukcyjnym jest '''drewno''' | ||
− | + | Poza tym knotem dokumentacja przynosi sporo wiedzy w dziedzinie nazewnictwa części rowerowych które moglibyśmy określić jako "słownictwo tradycyjne". | |
+ | Na to warto zwrócić uwagę. I tak dla przykładu gięta rura zwana prze starych kolarzy '''krępunkiem''' - od czynności wyginania czyli krępowania, to kierownik. | ||
+ | Dopiero po umieszczeniu we '''wsporniku''' ( nie w fajce i nie w mostku) staje się "kierownicą". Mamy więc odpowiedź na odwieczne pytanie kierownica czy kierownik :) | ||
+ | Czy należy sie do tego nazewnictwa stosować to już kwestia uznania natomiast niewątpliwie należy je '''SZANOWAĆ''' | ||
− | [[ | + | [[PWU|Powrót do "PWU"]] |
− | [[ | + | [[Kroniki_rowerowe|Powrót do "Kronik rowerowych"]] |
Aktualna wersja na dzień 09:51, 11 sty 2025
Ten album z okładki zapowiada się wyśmienicie. Daje bowiem szanse na podejrzenie prawdziwej dokumentacji technicznej i w pewnej mierze istotnie tak jest. Nie znam dokładnego pochodzenia obrazków które dotarły do mnie na zsadzie hobbystycznej wymiany informacji jakieś 10+ lat temu. Przyjrzyjmy się zatem dokładnie naszym obrazkom.
Na początek rower jako "maszyna" składa się z zespołów, których wykaz mamy powyżej. Temu spisowi powinien towarzyszyć rysunek złożeniowy całego roweru, którego w tym pakiecie, jakim dysponuję brak.
Generalnie każdej pozycji ze spisu powinien towarzyszyć pakiet dotyczący dokumentacji zespołu.
Zacznijmy od ramy
Mamy spis elementów tego zespołu:
I podobnie jak wyżej powinniśmy mieć rysunek złożeniowy ramy, którego brak. Rysunek złożeniowy podlega "rozdetalowaniu" czyli na jego podstawie powstają rysunki wykonawcze części. Trochę tych rysunków mamy....
Wedle wykazu mamy dokumentację do wszystkich części składowych ramy za wyjątkiem łaczników (muf) i śruby łączącej.
Co do widelca to mamy arkusz z wykazem części, rysunek złożeniowy i to wszystko co mamy....rysunków wykonawczych detali brak.
Kolejny udokumentowany zespół to kierownica. Dysponujemy rysunkiem złożeniowym (pięknym) i to wszystko
Na marginesie spisu zespołów jest też spis "osprzętu"
Następnie mamy margines marginesu czyli całą dokumentację do uchwytu pompki :)
Ciąg dalszy Marginesu Marginesu to oficjalne klucze do tego roweru
No i wreszczie końcówka....
Części roweru trzeba z czegoś wykonać i do tego służą półprodukty zwane surówkami Mamy ich wykaz:
Z tego spisu uchowały sie jedynie rysunki odkuwek korb... coś tu się nie zgadza z numeracją rysunków a ponadto korba prawa ma dwa rózne rysunki...
Kilka wniosków i refleksji
Generalnie rzecz ujmując, to można powiedzieć dokumentacja jak dokumentacja :) Brakuje mniej więcej połowę rysunku przy czym brakuje tych w moim przekonaniu ważniejszych. Twierdzę tak dlatego że w oparciu o te rysunki nie da się np odtworzyć "geometrii" ramy. Rysunki mają styl jaki panował do czasów, gdy praktycznie sztuka rysunku technicznego została zastąpiona "podstawami zapisu konstrukcji" Może kiedyś w przyszłości poświęcimy temu zagadnieniu oddzielny tekst. Pewną ciekawość wzbudziła tabelka przy złożeniu kierownicy...
Albo biorąc pod uwagę, że jest to jednak produkt militarny, a więc tajny/poufny ktoś wpisał do niej utajnione dane, albo jest to dzieło pospolitego gamonia.
Chodzi głównie o materiały.
Wiemy, że żelazo Fe jest pierwiastkiem chemicznym, w przyrodzie najbliższy "zelazu" jest produkt znany jako ARMCO
wg encyklopedii PWN - armco, żelazo armco, nazwa handlowa stali niestopowej o bardzo małej zawartości węgla (do 0,02%) i domieszek typowych dla procesu otrzymywania stali metodą świeżenia surówki (łącznie zawartość węgla i domieszek do 0,15%); niekiedy klasyfikowane jako żelazo techn.; stosowane jako wsad przy wytapianiu stali wysokostopowych o bardzo małej zawartości węgla, a także, jako materiał magnetycznie miękki, na rdzenie transformatorów i elementy maszyn elektrycznych.
Możemy więc stwierdzić z cała pewnością iż z żelaza rowerów się nie robi
Jako materiały konstrukcyjne występują zawierające żelazo stopy takie jak stal, staliwo, żeliwo...
Podobnie drzewo może sobie rosnąć jako chwast topola lub dostojny dąb Bartek, a materiałem konstrukcyjnym jest drewno
Poza tym knotem dokumentacja przynosi sporo wiedzy w dziedzinie nazewnictwa części rowerowych które moglibyśmy określić jako "słownictwo tradycyjne". Na to warto zwrócić uwagę. I tak dla przykładu gięta rura zwana prze starych kolarzy krępunkiem - od czynności wyginania czyli krępowania, to kierownik. Dopiero po umieszczeniu we wsporniku ( nie w fajce i nie w mostku) staje się "kierownicą". Mamy więc odpowiedź na odwieczne pytanie kierownica czy kierownik :) Czy należy sie do tego nazewnictwa stosować to już kwestia uznania natomiast niewątpliwie należy je SZANOWAĆ