Strona główna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Cronique.pl
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Wstęp)
(STRONA W PRZEBUDOWIE)
 
(Nie pokazano 68 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
=STRONA W PRZEBUDOWIE=
 
=STRONA W PRZEBUDOWIE=
  
'''Stan na 03 02 2025'''
+
'''Stan na 10 03 2025 b'''
 +
 
 +
[[File:zzzIMG_20250107_142834.jpg|400px]]
 +
 
 +
'''Ostatnie zmiany:''' Utworzenie galerii zdjęc dla poszczególnych rowerów dla "skrócenia" strony głównej
  
 
* [[Cronique.pl:O_Cronique.pl|Manifest]]
 
* [[Cronique.pl:O_Cronique.pl|Manifest]]
Linia 63: Linia 67:
 
Rzecz była dość zaawansowana, na tyle że nawet gotowy byl wstęp:
 
Rzecz była dość zaawansowana, na tyle że nawet gotowy byl wstęp:
  
*[Rowery wjeżdżają na Technique]  
+
*[[Rowery wjeżdżają na Technique]]  
  
  
Linia 139: Linia 143:
 
[[File:DSC00124.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00124.JPG|600px]]
  
<gallery>
+
[[Maraton galeria zdjęć]]
File:DSC00139.JPG
 
File:DSC00140.JPG
 
File:DSC00125.JPG
 
File:DSC00126.JPG
 
File:DSC00127.JPG
 
File:DSC00128.JPG
 
File:DSC00129.JPG
 
File:DSC00132.JPG
 
File:DSC00134.JPG
 
File:DSC00135.JPG
 
File:DSC00136.JPG
 
File:DSC00137.JPG
 
File:DSC00130.JPG
 
File:DSC00131.JPG
 
File:DSC00133.JPG
 
</gallery>
 
 
 
  
  
Linia 318: Linia 305:
 
Niech ten opis stanowi mocny argument, aby tylnej "piasty samohamownej wolnobiegowej" nie nazywać z automatu Torpedem bo może się okazac, że nim nie jest :) podobnie jak nie kazdy odkurzacz jest Elektroluksem a nie każdy but sportowy Addidasem itd.
 
Niech ten opis stanowi mocny argument, aby tylnej "piasty samohamownej wolnobiegowej" nie nazywać z automatu Torpedem bo może się okazac, że nim nie jest :) podobnie jak nie kazdy odkurzacz jest Elektroluksem a nie każdy but sportowy Addidasem itd.
  
==Zawadzki damka==
+
==Zawadzki mojej Babki==
 +
 
 +
[[File:FZ-d-15.jpg|600px]]
 +
 
 +
Ten rower mieszkał od wojny na strychu, stojąc obok Kamińskiego mojego Ojca (patrz wyżej)
 +
Rower był używany przez mojego Dziadka w celach codziennych, a w szczególności do poszukiwania mnie w okolicy, na pobliskich polach lub nad najbliższą glinianą znana jako "Pępek". Istnieje pewne podejrzenie, że w czasach, których nie mam szans pamiętać służył Dziadkowi do dojazdów do pracy.
 +
 
 +
Rower był czarny i miał wieeeelkie koła, niezbyt zresztą proste jako, że w tylnym brakowało szprychy.
 +
 
 +
Uchodził za rower Babki, bo była to damka, choć nigdy nie widziałem Babki nim jadącej, ale prawdę mówiąc raz tylko widziałem Babkę na rowerze.
 +
Potem losy roweru potoczyły się dokładnie równolegle do losów Kamińskiego mojego Ojca.
 +
 
 +
Rowery stały sobie na strychu do roku dokładnie 1981. Wtedy zamieszkaliśmy z żoną na ul Ogrodowej, blisko rogu z Żelazną - słynną z najgorszej w dziedzinie regularności biegu linią autobusowa 157. Nie było więc rady i na bliższych dystansach trzeba było zacząć korzystać z rowerów. Dopiero wtedy doceniłem, że to co zawsze drzemało na strychu pod nazwą "rower Ojca" miało jeszcze jako tako widoczny napis Kamiński.
 +
 
 +
Co do tytułowego roweru, to nigdy mnie nie interesowało jakiej był marki.... Użytkowanie roweru rozbudziło we mnie ponownie (tym razem dorosłą) pasję rowerową. Zapytałem więc Ojca, co to za rower ? , a on z ogromną pewnością w głosie powiedział ŁUCZNIK.
 +
Chwilę potem niestety niespodziewanie straciliśmy mieszkanie na Ogrodowej, z powodu przygotowań do stanu wojennego i w rezultacie wylądowaliśmy gdzieś na linii Broniewskiego 10 grudnia  1981... Niestety rowery trafiły na przechowanie do piwnicy na Muranowie.
 +
 
 +
A ja z przekonaniem, że mam damkę Łucznika żyłem sobie do roku 2024...
 +
 
 +
W tzw. międzyczasie czyli w okolicach roku 1985 zamieszkaliśmy we Włochach, a rowery wróciły na SWÓJ strych. Wkrótce też postanowiłem je odnowić. Na pierwszy ogień poszła damka, którą poleciałem "z pędzla" szarką farbą chlorokauczukową. Na solidne odnowienie trzeba było jeszcze poczekać. Ponieważ o lakiery nie było jakoś szczególnie łatwo, no to oba rowery Kamiński i Damka przybrały w kolejnym kroku ten sam niezbyt jaskrawy kolor czerwony (taki kolor miał bowiem bardzo już matowy i wyblakły Kamiński)
 +
Wspomniany lakier był przeznaczony do renowacji samochodów Łada i ktoś ze znajomych po prostu wywalczył go zbyt dużo i mógł się podzielić.
 +
 
 +
Renowacja była skuteczna o tyle, że oba rowery zachowały lakier do dziś. W międzyczasie rower stracił oryginalne koła (piasty zostały) z powodu strasznie pokrzywionych obręczy, w to miejsce pojawiły się zgrabne kółka na opony drutowe. Wtedy też rower krótko służył mojej żonie i chyba nawet na obu staruszkach robiliśmy jakieś, nie za długie, wycieczki. Na jakiś czas wylądowała damka także u mojej Matki, ale była przez nią eksploatowany umiarkowanie, bo jednak wynoszenie i noszenie jej z piwnicy stanowiło dla Matki dość znaczny wysiłek. Rower więc wrócił do swojego stałego miejsca parkowania na strychu. Parę lat później sztukę rowerową opanowała nasza córka i jak to było we zwyczaju, jeździła tą damką zanim zaczęła sięgać z siodła do pedałów. No, ale to już cecha wielkich damek, że mogą na nich jeździć małe dzieci, nawet 5-6 letnie. Potem powstał plan wymiany kół na takie, które zawierałyby "oryginalne" piasty z tego roweru, ale projekt nie został zrealizowany, a rower trochę się "rozproszył"...
 +
 
 +
To co zostało pokazują zdjęcia.(patrz galeria)
 +
 
 +
Z oryginalnego napędu pozostała gdzieś prawa korba z zębatką, ładnie pochromowana kierownica i damskie siodełko marki Wittkop ze świeżo pochromowanymi sprężynami. Siódemkę gdzieś wcięło, pewno zamieszkała w innym weteranie...
 +
W 2024 roku rower obejrzał EXPERT i nawet dokonaliśmy porównania z inną podobną ramą, tyle, że ZAWADZKIEGO.
 +
Odczytaliśmy też numer ramy dla pewności usunąwszy lakier. EXPERT potwierdził że to Zawadzki i na dodatek bardzo wczesny.
 +
Ma to pokrycie w prawie jazdy na rower mojego Dziadka wystawionym właśnie na rower Zawadzki.
 +
 
 +
I tak to po wielu latach z "damki Babki marki Łucznik" rower stał się "rowerem Dziadka marki Zawadzki".
 +
 
 +
[[File:pra-ro-1 small.jpg|400px]][[File:pra-ro-2 small.jpg|400px]]
 +
 
 +
Jak widać numer ramy zgadza się a wpisanym do "prawa jazdy na rowerze"
 +
 
 +
[[File:FZ-d-14.jpg|400px]]
 +
 
 +
Innymi słowy kółko historii wyprostowało się i zamknęło.
 +
 
 +
Ponieważ starszy wnuk powoli osiąga stosowny wzrost, to trzeba rower znowu postawić na kołach. Wychodzi na to że to będzie '''PIĄTE POKOLENIE''' na tym rowerze
 +
 
 +
[[Zawadzki Dziadka - galeria ]]
  
 
==A.Kamiński nr 2==
 
==A.Kamiński nr 2==
Linia 324: Linia 354:
 
[[File:DSC00144.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00144.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[A.Kamiński nr 2 - galeria zdjęć]]
File:DSC00144.JPG
+
 
File:DSC00145.JPG
 
File:DSC00146.JPG
 
File:DSC00147.JPG
 
File:DSC00148.JPG
 
File:DSC00149.JPG
 
File:DSC00150.JPG
 
File:DSC00151.JPG
 
File:DSC00152.JPG
 
File:DSC00153.JPG
 
File:DSC00154.JPG
 
File:DSC00156.JPG
 
File:DSC00157.JPG
 
File:DSC00158.JPG
 
File:DSC00155.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Skonieczny Warszawa==
 
==Skonieczny Warszawa==
Linia 346: Linia 361:
 
[[File:DSC00099.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00099.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Skonieczny Warszawa - galeria zdjęć]]
  
File:DSC00099.JPG
 
File:DSC00100.JPG
 
File:DSC00101.JPG
 
File:DSC00102.JPG
 
File:DSC00103.JPG
 
File:DSC00104.JPG
 
File:DSC00105.JPG
 
File:DSC00106.JPG
 
File:DSC00107.JPG
 
File:DSC00109.JPG
 
File:DSC00110.JPG
 
File:DSC08100.JPG
 
File:DSC08103.JPG
 
File:DSC08105.JPG
 
File:DSC00108.JPG
 
  
</gallery>
 
  
 
=="Niebieski" Rybowski==
 
=="Niebieski" Rybowski==
 +
'''Stan zastany (gdzieś w okolicach 1990 ?) '''
 +
 +
[[File:ry-2-1.jpg|600px]]
 +
 +
<gallery>
 +
File:ry-2-1.jpg
 +
File:ry-2-3.jpg
 +
File:ry-2-4.jpg
 +
File:ry-2-5.jpg
 +
</gallery>
  
 
'''W trakcie renowacji'''
 
'''W trakcie renowacji'''
Linia 372: Linia 381:
 
[[File:DSC00686.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00686.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Niebieski Rybowski - galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC00661.JPG
 
File:DSC00663.JPG
 
File:DSC00664.JPG
 
File:DSC00665.JPG
 
File:DSC00668.JPG
 
File:DSC00669.JPG
 
File:DSC00671.JPG
 
File:DSC00673.JPG
 
File:DSC00674.JPG
 
File:DSC00675.JPG
 
File:DSC00676.JPG
 
File:DSC00678.JPG
 
File:DSC00680.JPG
 
File:DSC00686.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==A.Kamiński nr3==
 
==A.Kamiński nr3==
Linia 396: Linia 389:
 
Stan zastany. Traktowałem go jak rower niespodziankę. Na szczęście znalazł się Ktoś, kto go zidentyfikował.  Ponieważ dokładnie wiadomo jak przeprowadzić renowację Kamińskiego...zatem do zobaczenia w stanie pełnej okazałosci :)  
 
Stan zastany. Traktowałem go jak rower niespodziankę. Na szczęście znalazł się Ktoś, kto go zidentyfikował.  Ponieważ dokładnie wiadomo jak przeprowadzić renowację Kamińskiego...zatem do zobaczenia w stanie pełnej okazałosci :)  
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Kamiński nr 3 galeria zdjęć]]
 +
 
  
File:DSC00638.JPG
 
File:DSC00639.JPG
 
File:DSC00640.JPG
 
File:DSC00641.JPG
 
File:DSC00642.JPG
 
File:DSC00643.JPG
 
File:DSC00644.JPG
 
File:DSC00645.JPG
 
File:DSC00646.JPG
 
File:DSC00647.JPG
 
File:DSC00648.JPG
 
File:DSC00649.JPG
 
File:DSC00650.JPG
 
File:DSC00651.JPG
 
File:DSC00652.JPG
 
File:DSC00653.JPG
 
File:DSC00654.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Jarząbek - Superchampion ==
 
==Jarząbek - Superchampion ==
Linia 421: Linia 397:
 
[[File:DSC00161.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00161.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Jarząbek galeria zdjęć]]
  
File:DSC00093.JPG
 
File:DSC00094.JPG
 
File:DSC00095.JPG
 
File:DSC00096.JPG
 
File:DSC00097.JPG
 
File:DSC00098.JPG
 
File:DSC00114.JPG
 
File:DSC00115.JPG
 
File:DSC00116.JPG
 
File:DSC00117.JPG
 
File:DSC00118.JPG
 
File:DSC00119.JPG
 
File:DSC00120.JPG
 
File:DSC00121.JPG
 
File:DSC00122.JPG
 
File:DSC00123.JPG
 
File:DSC00160.JPG
 
File:DSC00161.JPG
 
File:DSC00162.JPG
 
File:DSC00112.JPG
 
File:DSC00113.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rybowski - "Czarny" ==
 
==Rybowski - "Czarny" ==
  
[[File:DSC00547.JPG|400px]]
+
[[File:DSC00547.JPG|600px]]
 
 
<gallery widths=256px heights=192px>
 
  
File:DSC00545.JPG
+
[[Rybowski - Czarny-galeria zdjęć]]
File:DSC00546.JPG
 
File:DSC00547.JPG
 
File:DSC00548.JPG
 
File:DSC00549.JPG
 
File:DSC00555.JPG
 
File:DSC00557.JPG
 
File:DSC00558.JPG
 
File:DSC00560.JPG
 
File:DSC00550.JPG
 
File:DSC00551.JPG
 
File:DSC00554.JPG
 
File:DSC00556.JPG
 
File:DSC00552.JPG
 
File:DSC00553.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==PWU==
 
==PWU==
Linia 473: Linia 410:
 
[[File:DSC00617.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00617.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[PWU - galeria zdjeć]]
 +
 
  
File:DSC00617.JPG
 
File:DSC00618.JPG
 
File:DSC00619.JPG
 
File:DSC00620.JPG
 
File:DSC00621.JPG
 
File:DSC00622.JPG
 
File:DSC00623.JPG
 
File:DSC00624.JPG
 
File:DSC00625.JPG
 
File:DSC00626.JPG
 
File:DSC00627.JPG
 
File:DSC00628.JPG
 
File:DSC00629.JPG
 
File:DSC00630.JPG
 
File:DSC00631.JPG
 
File:DSC00632.JPG
 
File:DSC00633.JPG
 
File:DSC00634.JPG
 
File:DSC00635.JPG
 
File:DSC00636.JPG
 
File:DSC00637.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Adler 3-gang==
 
==Adler 3-gang==
Linia 502: Linia 418:
 
[[File:DSC00687.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00687.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Adler 3-gang - galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC00687.JPG
 
File:DSC00688.JPG
 
File:DSC00689.JPG
 
File:DSC00691.JPG
 
File:DSC00692.JPG
 
File:DSC00693.JPG
 
File:DSC00694.JPG
 
File:DSC00697.JPG
 
File:DSC00698.JPG
 
File:DSC00699.JPG
 
File:DSC00700.JPG
 
File:DSC00701.JPG
 
File:DSC00702.JPG
 
File:DSC00703.JPG
 
File:DSC00704.JPG
 
File:DSC00705.JPG
 
File:DSC00706.JPG
 
File:DSC00707.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Korona==
 
==Korona==
Linia 528: Linia 424:
 
[[File:DSC00345.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00345.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Korona galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC00345.JPG
 
File:DSC00346.JPG
 
File:DSC00347.JPG
 
File:DSC00348.JPG
 
File:DSC00349.JPG
 
File:DSC00350.JPG
 
File:DSC00353.JPG
 
File:DSC00351.JPG
 
File:DSC00352.JPG
 
File:DSC00354.JPG
 
File:DSC00355.JPG
 
File:DSC00358.JPG
 
File:DSC00359.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rodney==
 
==Rodney==
  
[[File:DSC00597.JPG|400px]]
+
[[File:DSC00597.JPG|600px]]
 
 
<gallery widths=256px heights=192px>
 
  
File:DSC00597.JPG
+
[[Rodney -galeria zdjęć]]
File:DSC00599.JPG
 
File:DSC00600.JPG
 
File:DSC00601.JPG
 
File:DSC00602.JPG
 
File:DSC00603.JPG
 
File:DSC00607.JPG
 
File:DSC00610.JPG
 
File:DSC00611.JPG
 
File:DSC00612.JPG
 
File:DSC00613.JPG
 
File:DSC00615.JPG
 
File:DSC00616.JPG
 
File:DSC00604.JPG
 
File:DSC00605.JPG
 
File:DSC00606.JPG
 
File:DSC00608.JPG
 
File:DSC00609.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Bałtyk==
 
==Bałtyk==
Linia 575: Linia 436:
 
[[File:DSC00024.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00024.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Bałtyk galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC00024.JPG
 
File:DSC00025.JPG
 
File:DSC00026.JPG
 
File:DSC00027.JPG
 
File:DSC00028.JPG
 
File:DSC00029.JPG
 
File:DSC00030.JPG
 
File:DSC00031.JPG
 
File:DSC00032.JPG
 
File:DSC00033.JPG
 
File:DSC00034.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Stary Rower==
 
==Stary Rower==
Linia 603: Linia 451:
 
[[File:DSC09891.JPG|600px]]
 
[[File:DSC09891.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Diamant -galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC09891.JPG
 
File:DSC09892.JPG
 
File:DSC09881.JPG
 
File:DSC09882.JPG
 
File:DSC09880.JPG
 
File:DSC09857.JPG
 
File:DSC09858.JPG
 
File:DSC09860.JPG
 
File:DSC09861.JPG
 
File:DSC09862.JPG
 
File:DSC09863.JPG
 
File:DSC09864.JPG
 
File:DSC09865.JPG
 
File:DSC09866.JPG
 
File:DSC09867.JPG
 
File:DSC09868.JPG
 
File:DSC09869.JPG
 
File:DSC09871.JPG
 
File:DSC09872.JPG
 
File:DSC09873.JPG
 
File:DSC09875.JPG
 
File:DSC09876.JPG
 
File:DSC09877.JPG
 
File:DSC09878.JPG
 
File:DSC09879.JPG
 
File:DSC09883.JPG
 
File:DSC09884.JPG
 
File:DSC09885.JPG
 
File:DSC09886.JPG
 
File:DSC09888.JPG
 
File:DSC09889.JPG
 
File:DSC09890.JPG
 
</gallery>
 
  
 
===Diamant zimowy AD 2000===
 
===Diamant zimowy AD 2000===
Linia 643: Linia 457:
 
[[File:100_0777.JPG|600px]]
 
[[File:100_0777.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Diamant zimowy - galeria zdjęć]]
 
 
File:100_0777.JPG
 
File:100_0792.JPG
 
File:100_0793.JPG
 
File:100_0794.JPG
 
File:100_0781.JPG
 
File:100_0782.JPG
 
File:100_0783.JPG
 
File:100_0784.JPG
 
File:100_0785.JPG
 
File:100_0786.JPG
 
File:100_0787.JPG
 
File:100_0788.JPG
 
File:100_0789.JPG
 
File:100_0790.JPG
 
File:100_0791.JPG
 
</gallery>
 
  
 
===Rower turystyczno zimowy na bazie Diamanta 600===
 
===Rower turystyczno zimowy na bazie Diamanta 600===
Linia 666: Linia 463:
 
[[File:DSC00247.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00247.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Rower turystyczno zimowy na bazie Diamanta 600 galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC00247.JPG
 
File:DSC00248.JPG
 
File:DSC00249.JPG
 
File:DSC00250.JPG
 
File:DSC00251.JPG
 
File:DSC00252.JPG
 
File:DSC00253.JPG
 
File:DSC00256.JPG
 
File:DSC00260.JPG
 
File:DSC00262.JPG
 
File:DSC00254.JPG
 
File:DSC00255.JPG
 
File:DSC00257.JPG
 
File:DSC00258.JPG
 
File:DSC00259.JPG
 
File:DSC00261.JPG
 
File:DSC00262.JPG
 
 
 
</gallery>
 
  
 
===Lekki damski rower na bazie Diamanta===
 
===Lekki damski rower na bazie Diamanta===
Linia 692: Linia 469:
 
[[File:DSC00269.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00269.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Lekki damski rower na bazie Diamanta - galeria zdjęć]]
 
 
File:DSC00269.JPG
 
File:DSC00267.JPG
 
File:DSC00268.JPG
 
File:DSC00265.JPG
 
File:DSC00266.JPG
 
File:DSC00270.JPG
 
File:DSC00271.JPG
 
File:DSC00272.JPG
 
File:DSC00273.JPG
 
File:DSC00274.JPG
 
File:DSC00275.JPG
 
File:DSC00263.JPG
 
File:DSC00264.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rowery z ZSRR==
 
==Rowery z ZSRR==
Linia 715: Linia 477:
 
[[File:DSC00008.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00008.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Sputnik galeria]]
File:DSC00008.JPG
 
File:DSC00009.JPG
 
File:DSC00002.JPG
 
File:DSC00003.JPG
 
File:DSC00004.JPG
 
File:DSC00006.JPG
 
File:DSC00007.JPG
 
File:DSC09997.JPG
 
File:DSC09998.JPG
 
File:DSC09999.JPG
 
File:DSC09995.JPG
 
File:DSC09996.JPG
 
</gallery>
 
  
 
===Start Szosse===
 
===Start Szosse===
Linia 734: Linia 483:
 
[[File:DSC09978.JPG|600px]]
 
[[File:DSC09978.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Start Szosse - galeria]]
 
 
File:DSC09978.JPG
 
File:DSC09979.JPG
 
File:DSC09969.JPG
 
File:DSC09970.JPG
 
File:DSC09971.JPG
 
File:DSC09972.JPG
 
File:DSC09973.JPG
 
File:DSC09974.JPG
 
File:DSC09975.JPG
 
File:DSC09976.JPG
 
File:DSC09977.JPG
 
File:DSC09967.JPG
 
File:DSC09968.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rowery z Czechosłowacji==
 
==Rowery z Czechosłowacji==
Linia 759: Linia 493:
 
[[File:DSC09061.JPG|600px]]
 
[[File:DSC09061.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Stadion przed remontem - galeria]]
 +
 
  
File:DSC09059.JPG
 
File:DSC09060.JPG
 
File:DSC09061.JPG
 
File:DSC09062.JPG
 
File:DSC09063.JPG
 
File:DSC09064.JPG
 
File:DSC09065.JPG
 
File:DSC09066.JPG
 
File:DSC09067.JPG
 
File:DSC09068.JPG
 
File:DSC09069.JPG
 
File:DSC09040.JPG
 
File:DSC09041.JPG
 
File:DSC09042.JPG
 
File:DSC09043.JPG
 
File:DSC09044.JPG
 
File:DSC09045.JPG
 
File:DSC09047.JPG
 
File:DSC09048.JPG
 
File:DSC09049.JPG
 
File:DSC09050.JPG
 
File:DSC09051.JPG
 
File:DSC09052.JPG
 
File:DSC09053.JPG
 
File:DSC09054.JPG
 
File:DSC09055.JPG
 
File:DSC09056.JPG
 
File:DSC09057.JPG
 
File:DSC09058.JPG
 
</gallery>
 
  
 
===Sport===
 
===Sport===
Linia 796: Linia 501:
 
[[File:DSC09980.JPG|600px]]
 
[[File:DSC09980.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Sport - galeria]]
  
File:DSC09980.JPG
 
File:DSC09981.JPG
 
File:DSC09982.JPG
 
File:DSC09983.JPG
 
File:DSC09984.JPG
 
File:DSC09985.JPG
 
File:DSC09986.JPG
 
File:DSC09987.JPG
 
File:DSC09988.JPG
 
File:DSC09990.JPG
 
File:DSC09991.JPG
 
File:DSC09992.JPG
 
File:DSC09993.JPG
 
File:DSC09989.JPG
 
</gallery>
 
  
 
===Favorit===
 
===Favorit===
Linia 818: Linia 508:
 
[[File:DSC09925.JPG|600px]]
 
[[File:DSC09925.JPG|600px]]
  
 
+
[[Favorit - galeria]]
<gallery widths=256px heights=192px>
 
 
 
File:DSC09925.JPG
 
File:DSC09926.JPG
 
File:DSC09927.JPG
 
File:DSC09928.JPG
 
File:DSC09929.JPG
 
File:DSC09930.JPG
 
File:DSC09931.JPG
 
File:DSC09932.JPG
 
File:DSC09934.JPG
 
File:DSC09935.JPG
 
File:DSC09936.JPG
 
File:DSC09937.JPG
 
File:DSC09941.JPG
 
File:DSC09942.JPG
 
File:DSC09943.JPG
 
File:DSC09945.JPG
 
File:DSC09946.JPG
 
File:DSC09947.JPG
 
File:DSC09944.JPG
 
File:DSC09940.JPG
 
File:DSC09939.JPG
 
File:DSC09933.JPG
 
</gallery>
 
  
 
=Wirtualne muzeum rowerowe - polskie "kolarzówki" =
 
=Wirtualne muzeum rowerowe - polskie "kolarzówki" =
Linia 853: Linia 518:
 
[[File:100_0088.JPG|600px]]
 
[[File:100_0088.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Huragan - galeria]]
 +
 
  
File:100_0087.JPG
 
File:100_0088.JPG
 
File:100_0089.JPG
 
File:100_0066.JPG
 
File:100_0067.JPG
 
File:100_0068.JPG
 
File:100_0069.JPG
 
File:100_0070.JPG
 
File:100_0071.JPG
 
File:100_0072.JPG
 
File:100_0073.JPG
 
File:100_0074.JPG
 
File:100_0075.JPG
 
File:100_0076.JPG
 
File:100_0077.JPG
 
File:100_0078.JPG
 
File:100_0079.JPG
 
File:100_0082.JPG
 
File:100_0083.JPG
 
File:100_0084.JPG
 
File:100_0091.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Jaguar Special==
 
==Jaguar Special==
  
 
[[File:Jaguar przed -1.jpeg|400px]][[File:Jaguar przed -2.jpeg|400px]]
 
[[File:Jaguar przed -1.jpeg|400px]][[File:Jaguar przed -2.jpeg|400px]]
 
  
  
 
[[File:ZZR-Jaguar special -01.JPG|600px]]
 
[[File:ZZR-Jaguar special -01.JPG|600px]]
  
 +
[[Jaguar Special po remoncie - galeria]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
 
 
File:ZZR-Jaguar special -01.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -02.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -03.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -04.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -05.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -06.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -07.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -08.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -09.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -10.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -11.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -12.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -13.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -14.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -15.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -16.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -17.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -18.JPG
 
File:ZZR-Jaguar special -19.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Romet Special==
 
==Romet Special==
Linia 914: Linia 536:
 
[[File:DSC09951.JPG|400px]]
 
[[File:DSC09951.JPG|400px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Romet Special galeria]]
 
 
File:DSC09951.JPG
 
File:DSC09952.JPG
 
File:DSC09953.JPG
 
File:DSC09954.JPG
 
File:DSC09955.JPG
 
File:DSC09956.JPG
 
File:DSC09957.JPG
 
File:DSC09958.JPG
 
File:DSC09959.JPG
 
File:DSC09960.JPG
 
File:DSC09963.JPG
 
File:DSC09961.JPG
 
File:DSC09962.JPG
 
File:DSC09964.JPG
 
File:DSC09965.JPG
 
</gallery>
 
  
 
=Wirtualne muzeum rowerowe - zagraniczne "kolarzówki"=
 
=Wirtualne muzeum rowerowe - zagraniczne "kolarzówki"=
Linia 939: Linia 544:
 
[[File:DSC00195.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00195.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Rigi - galeria]]
 +
 
  
File:DSC00197.JPG
 
File:DSC00198.JPG
 
File:DSC00199.JPG
 
File:DSC00201.JPG
 
File:DSC00203.JPG
 
File:DSC00204.JPG
 
File:DSC00210.JPG
 
File:DSC00214.JPG
 
File:DSC00217.JPG
 
File:DSC00220.JPG
 
File:DSC00221.JPG
 
File:DSC00223.JPG
 
File:DSC00224.JPG
 
File:DSC00225.JPG
 
File:DSC00227.JPG
 
File:DSC00233.JPG
 
File:DSC00234.JPG
 
File:DSC00235.JPG
 
File:DSC00236.JPG
 
File:DSC00213.JPG
 
File:DSC00222.JPG
 
File:DSC00226.JPG
 
File:DSC00231.JPG
 
File:DSC00232.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Poghliali==
 
==Poghliali==
Linia 971: Linia 552:
 
[[File:DSC00328.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00328.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Poghliali - galeria]]
  
File:DSC00328.JPG
 
File:DSC00329.JPG
 
File:DSC00306.JPG
 
File:DSC00307.JPG
 
File:DSC00308.JPG
 
File:DSC00309.JPG
 
File:DSC00310.JPG
 
File:DSC00311.JPG
 
File:DSC00312.JPG
 
File:DSC00313.JPG
 
File:DSC00314.JPG
 
File:DSC00315.JPG
 
File:DSC00316.JPG
 
File:DSC00317.JPG
 
File:DSC00318.JPG
 
File:DSC00319.JPG
 
File:DSC00320.JPG
 
File:DSC00321.JPG
 
File:DSC00322.JPG
 
File:DSC00323.JPG
 
File:DSC00324.JPG
 
File:DSC00325.JPG
 
File:DSC00326.JPG
 
File:DSC00327.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Panasonic==
 
==Panasonic==
Linia 1003: Linia 559:
 
[[File:DSC00378.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00378.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Panasonic - galeria]]
 +
 
  
File:DSC00378.JPG
 
File:DSC00363.JPG
 
File:DSC00366.JPG
 
File:DSC00367.JPG
 
File:DSC00368.JPG
 
File:DSC00369.JPG
 
File:DSC00370.JPG
 
File:DSC00372.JPG
 
File:DSC00373.JPG
 
File:DSC00374.JPG
 
File:DSC00375.JPG
 
File:DSC00376.JPG
 
File:DSC00377.JPG
 
File:DSC00361.JPG
 
File:DSC00362.JPG
 
File:DSC00364.JPG
 
File:DSC00365.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Frejus==
 
==Frejus==
Linia 1048: Linia 587:
 
[[File:DSC00379.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00379.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[SUN RA 25 lat później nowa galeria]]
 
 
File:DSC00379.JPG
 
File:DSC00380.JPG
 
File:DSC00381.JPG
 
File:DSC00382.JPG
 
File:DSC00383.JPG
 
File:DSC00384.JPG
 
File:DSC00385.JPG
 
File:DSC00387.JPG
 
File:DSC00388.JPG
 
File:DSC00389.JPG
 
File:DSC00390.JPG
 
File:DSC00391.JPG
 
File:DSC00392.JPG
 
File:DSC00393.JPG
 
File:DSC00394.JPG
 
File:DSC00395.JPG
 
File:DSC00396.JPG
 
File:DSC00397.JPG
 
File:DSC00398.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rowery dziecinne i młodzieżowe==
 
==Rowery dziecinne i młodzieżowe==
Linia 1077: Linia 595:
 
[[File:DSC00011.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00011.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Raileigh - galeria]]
 
 
File:DSC00011.JPG
 
File:DSC00012.JPG
 
File:DSC00013.JPG
 
File:DSC00014.JPG
 
File:DSC00018.JPG
 
File:DSC00021.JPG
 
File:DSC00022.JPG
 
File:DSC00023.JPG
 
File:DSC00015.JPG
 
File:DSC00016.JPG
 
File:DSC00017.JPG
 
File:DSC00019.JPG
 
File:DSC00020.JPG
 
</gallery>
 
  
 
===Reynolds Lux===
 
===Reynolds Lux===
Linia 1098: Linia 601:
 
[[File:DSC09825.JPG|600px]]
 
[[File:DSC09825.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Reynolds Lux - galeria]]
 
 
File:DSC09825.JPG
 
File:DSC09826.JPG
 
File:DSC09827.JPG
 
File:DSC09828.JPG
 
File:DSC09829.JPG
 
File:DSC09830.JPG
 
File:DSC09837.JPG
 
File:DSC09838.JPG
 
File:DSC09839.JPG
 
File:DSC09840.JPG
 
File:DSC09841.JPG
 
File:DSC09842.JPG
 
File:DSC09843.JPG
 
File:DSC09844.JPG
 
File:DSC09849.JPG
 
File:DSC09850.JPG
 
File:DSC09853.JPG
 
File:DSC09832.JPG
 
File:DSC09833.JPG
 
File:DSC09834.JPG
 
File:DSC09836.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rowery o nietypowej konstrukcji==
 
==Rowery o nietypowej konstrukcji==
  
 
===Rower na odlewanej ramie - Hercules 2000===
 
===Rower na odlewanej ramie - Hercules 2000===
 +
 +
[[File:hercules 2000-2.jpg|400px]]
  
 
[[File:DSC00330.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00330.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
[[Hercules odlewany - galeria]]
File:DSC00330.JPG
 
File:DSC00332.JPG
 
File:DSC00333.JPG
 
File:DSC00334.JPG
 
File:DSC00336.JPG
 
File:DSC00339.JPG
 
File:DSC00340.JPG
 
File:DSC00341.JPG
 
File:DSC00343.JPG
 
File:DSC00344.JPG
 
File:DSC00337.JPG
 
</gallery>
 
  
 
==Rowery Triathlonowe==
 
==Rowery Triathlonowe==
  
 
[[File:100_1157.JPG|600px]]
 
[[File:100_1157.JPG|600px]]
 +
 +
===Rower triathlonowy CRATONI ===
  
 
<gallery widths=256px heights=192px>
 
<gallery widths=256px heights=192px>
Linia 1159: Linia 631:
 
[[File:DSC00237.JPG|600px]]
 
[[File:DSC00237.JPG|600px]]
  
<gallery widths=256px heights=192px>
+
===Rower góralski HARO===
 +
 
 +
[[File:DSC00237.JPG|600px]]
  
File:DSC00237.JPG
+
[[Rower góralski HARO - galeria]]
File:DSC00238.JPG
 
File:DSC00239.JPG
 
File:DSC00240.JPG
 
File:DSC00241.JPG
 
File:DSC00242.JPG
 
File:DSC00245.JPG
 
File:DSC00246.JPG
 
</gallery>
 
  
 
=Rowery poczęte=
 
=Rowery poczęte=
  
 +
==Próby wykorzystania przedwojennej przerzutki Made in France na rowerze Made in France==
  
[[File:DSC00182.JPG|400px]]
+
[[File:DSC00182.JPG|600px]]
 
 
  
 
<gallery widths=256px heights=192px>
 
<gallery widths=256px heights=192px>
Linia 1187: Linia 653:
 
File:DSC00188.JPG
 
File:DSC00188.JPG
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
=Rowery obecne przejazdem=
 +
 +
W tej zakładce zamieszkają rowery, które głownie w latach 90 przewinęły się przez mój skansen.
 +
 +
Zdarzało się bowiem nabyć jakieś "zwłoki rowerowe" dla przyjemności przywrócenia im walorów użytkowych.
 +
 +
Zwykle używałem ich chwilę, a potem szły do kogos ze znajomych opanowanych przez rowerowy bakcyl.
 +
 +
Zostało po nich jedynie wspomnienie a czasem trochę zdjęć odkrytych przy okazji porządkowania dysków :)
  
 
=Wirtualna biblioteka rowerowa=
 
=Wirtualna biblioteka rowerowa=

Aktualna wersja na dzień 08:52, 15 mar 2025


Spis treści

 [ukryj

STRONA W PRZEBUDOWIE

Stan na 10 03 2025 b

ZzzIMG 20250107 142834.jpg

Ostatnie zmiany: Utworzenie galerii zdjęc dla poszczególnych rowerów dla "skrócenia" strony głównej

Manifest na rok 2025

Minęło sporo czasu od powstania strony. Generalnie strona miała być przeznaczona na propagowanie zabytki techniki.

Jakiś czas temu na próbę zaistniały na niej rowery. Okazało się, że kogoś to jednak zainteresowało...

Ten fakt stanowił bodziec, aby uwolnić z archiwum więcej materiałów o rowerach, a ściślej mówiąc wybranych rowerach.

Po pierwsze chodzi o rowery stare czyli takie, które nie były jeszcze udziwniane lub strategicznie nie miały wprowadzanych wymiary niż pozostałe (mam tu na myśli wymiary elementów) Dla przykładu wiadomo było, że większość rowerów ma rury podsiodłowe tej samej średnicy, więc pasują do nich te same sztyce itp itd. Podobnie było z gwintami - jeśli oś kierownicy to 1 calowa... Dzięki temu cały czas jest w obiegu sporo rowerów które liczą sobie po sto lat lub do setki dobijają. Wiadomo było że ze względów marketingowych to się zmieni a ogólna typowość części pójdzie w odstawkę. I tak się stało trudno określić kiedy. Ja umownie typowałbym rok powiedzmy 1990... Reasumując interesują nas głownie rowery "od poczatku do 1990 roku"

Drugi rodzaj wybranych rowerów to rowery sentymentalne czyli takie które znamy i pamiętamy z lat dziecinno - młodzieżowych głownie chodzi tu o starsze dla nas "klasyczne" kolarzówki. Trzeci aspekt rowerów wybranych, to coś, co nazwałbym umownie rowerami o dziwnej konstrukcji z punktu widzenia zarówno konstrukcji jak i technologii wykonania. Takie konstrukcje pojawią sie także w naszych kronikach. Oczywiście rowery składają się z podzespołów i części i tym też poświęcimy trochę uwagi, jeśli w ręce wpadnie coś przepięknie dziwnego lub nieprawdopodobnie wiekowego...

Dawniejsze tematy czyli wątki kolejowy, samochodowy, a może i inne nadal znajdą trochę miejsca na stronie.

Wreszcie do strony dołożymy trochę prywaty czyli kwestii kronik rodzinnych.

Co ostatecznie z tego wyjdzie zobaczymy.

Maciej Tułodziecki

Dla porządku:

Wszystkie zdjęcia, za wyjątkiem oddzielnie opisanych, są mojego autorstwa.

Skany archiwalnych dokumentów, za wyjątkiem opisanych inaczej, pochodzą z mojego archiwum.

Cyfrową obróbkę zdjęć i obrazów wykonałem osobiście.



NOWA WERSJA STRONY WERSJA PROBNA 07 01 2025

Kroniki Rowerowe 2025


Wstęp

Kiedy zaczynała się historia strony Cronique, co miało miejsce już ponad 10 lat temu, przyjęliśmy wówczas założenia sformułowane w postaci Manifestu.

Niestety łagodnie rzecz ujmując spadły zasadniczo nasze możliwości twórcze, spadły na tyle, że nawet płynne utrzymanie w biegu strony Technique stało się problematyczne... Nie mniej kryzys udało się jakoś przetrwać i powoli wyszliśmy na prostą. Przyszedł zatem czas na zadbanie o stronę Cronique i jej lekkie przeprofilowanie.

Przy okazji dorocznych porządków na dysku (dyskach) okazało się że istnieje dardzo dużo materiałów dotyczących rowerów a głównie starych rowerów, które były kiedyś przygotowywane dla strony technique Rzecz była dość zaawansowana, na tyle że nawet gotowy byl wstęp:


  • Rowery wjeżdżają na Technique

Na naszej „siostrzanej” stronie www.Cronique.pl pojawiają się głównie pojazdy pojawił się także wątek rowerowy. U nas pokwitł się przy okazji działu muzea. Właściwie stron poświęconych rowerom we wszystkich wydaniach i odmianach jest mnóstwo. Czym więc chcielibyśmy się różnić. Myślę, że luźniejszym trochę beletrystycznym podejściem przy zachowaniu dużej staranności przy omawianiu w tej konwencji ciekawostek technicznych. A Mówiąc bardziej szczegółowo…

Po pierwsze: przede wszystkim skoncentrujemy się na kwestiach historycznych zwianych ze szczegółami budowy rowerów, ewolucją rozwiązań konstrukcyjnych. Zwykle jest tak, że na początku powstawania jakiejś maszyny mamy do czynienia z mnogością rozwiązań, z których „po czasie” zostaje jedno góra dwa. Nic dziwnego w końcu takie jest wymaganie dzisiejszej produkcji. Z drugiej strony wszyscy znamy regułę wypierania lepszego pieniądza przez gorszy. Jest więc gwarancja, że techniczna ewolucja odrzuciła rozwiązania na pewno droższe, ale w wielu wypadkach ciekawe. Oczywiście z czasem rośnie szansa na ich powrót, a to głównie za sprawą rozwoju technik wytwarzania.

Po drugie: zastosujemy metodę dotychczas stosowaną przy innych „maszynach” a mianowicie oparcia się głównie o eksponaty, które przeszły przez nasze ręce. To wedle naszych starań będzie materiałem wyjściowym, dopiero w dalszej kolejności i jako uzupełnienie podamy opisy rysunki etc., o ile takowe dadzą się gdziekolwiek znaleźć. Okazuje się bowiem, że mimo pewnego doświadczenia, czasem dając się ponieść pokusie kupiwszy jakiś rower do regeneracji znajdujemy w nim rozwiązania techniczne, które budzą zdumienie i podziw jednocześnie. Zwykle w takim przypadku trudno znaleźć jakieś źródła pomocne w rozmontowaniu podzespołu czy jego regulacji, w tym więc sensie spróbujemy spełnić rolę poradnika…

Po trzecie: każdy stary rower niesie w sobie jakąś historię, zwykle kilkudziesięcioletnią, która sama w sobie może być interesująca. Takie przypadki spróbujemy opisać z kronikarską rzetelnością. Tak ja stare samochody ponoć maja duszę tak i rowery ją mają… tyle że mniejszą :)

Na dobry początek trzochę prywaty czyli wątek osobisty

Moje rowery czyli podejście historyczno-rodzinne

W rodzinie zawsze były rowery i nawet sporo śladów po nich zostało.

najstarszy z nich to taki oto obrazek

Dziadkowie kwadrat -cro-1.jpg

Na zdjęciu moi dziadkowie na wspólnej przejażdżce gdziecś na początku lat dwudziestych XX wieku Niestety żaden z rowerów nie uchował się wśród rodzinnych pamiątek, nie udało się także dokładnie (do tej pory) ich zidentyfikować. Wiele wskazuje na to, że mogły to być rowery niemieckie.

  • Kolejny rower pojawił się w rodzinie wraz z moja matką co pokazuje obrazek:

Babcia retusz-1.jpg

Ja miałem swój pierwszy rower gdzieś z końcem lat 50 tych. Było to rzecz BOBO w kolorze wiśniowym. Dzięki wielkiemu wkładowi pracy mojego Dziadka opanowałem rzemiosło...

Ja, Dziadek, Bobo-cro2.jpg

Zdjęcie w parku Żeromskiego przy placu Komuny Paryskiej na Żoliborzu (tak to wówczas się nazywało i wyglądało).

BOBO towarzyszyło mi dzielnie przez lat kilka i jeździło ze mną na wakacje w rodzinne strony Dziadka czyli pod Żyrardów... Oczywiście wszyscy chcieli wtedy aby rower "robił za" motocykl więc posiadanie kasku i "gogli" było prawdziwym spełnieniem marzenia


Ja Bobo demon predkosci-cro - 3.jpg

Ja Papiernia, Bobo-cro-3.jpg

Jak widać z powyższego obrazka były to ostatnie wakacje na tym rowerze bo jazda na nim z powodu rozmiaru stawała się mordęgą...

Innymi słowy przyszedł czas na nowy rower.

Ja, Pionyr-ref-1.jpg

Był to rower czechosłowacki marki ESKA o nazwie Pionyr zwany popularnie "Czeskim Pionierem" co odrózniało go od Pioniera produktu ZZR. Drugą cecha było to że Pionyr był pweno z 40% lżejszy od Pioniera...

Było to pewno we wczesnych latach podstawówki. Byłem Z Pionyra bardzo dumny i bardzo go lubiłem.

Oczywiście w nauce jazdy na nowym rowerze towarzyszył mi Dziadek

Ja, Dziadek, Pionyr-cro-2.jpg

Zdjęcie przed domem, w którym mieszkam do dziś.

Kolejne lata to zakup oczywiście w asyście dziadka roweru Maraton który mieszkał ze mną i moimi Rodzicami na Żoliborzu. Jeździłem Maratonem dość oszczędnie, a bawiąc u Dziadków jeździłem damka, której dziadek używał na co dzień, damka marki Zawadzki. I tak to było w zasadzie przez całą podstawówkę...

Co do Maratona to wyglądał tak:

Maraton

DSC00124.JPG

Maraton galeria zdjęć



Potem nastąpiła dłuuuuuuuga przerwa

Moje rowery CD czyli podejście dorosłe :)

Era HRKP

Moje zainteresowania rowerowe w XXI wieku powoli osiągnęły status, w którym dłubanie w rowerach stało się przyjemnością samą w sobie. Innymi słowy motyw kolekcjonerski stal się dominujący nad motywem turystyczno rekreacyjnym. Zwykle sprowadzało się to do tego że czasem udawało się gdzieś dopaść jakiś rower do remontu albo chociażby ramę. Oczywiście przy okazji wizytowania różnych śmiecio-bazarów wpadało mi w ręce też trochę ciekawych części rowerowych. Tempo tych zabiegów nie było jakieś szczególnie oszałamiające i można by je zryczaułtować na jeden rower rocznie.

Ciekawym doświadczeniem było zwłaszcza poszukiwanie rozsądnych sposobów odnawiania rowerów i sprawdzania możliwości i rezultatów uzyskiwanych dzięki "nowym technologiom".

Po jakimś czasie chciałem poddać moje wysiłki jakiejś konfrontacji ze światem zewnętrznym.

Skorzystałem z okazji odbywającego się wtedy na Politechnice Warszawskiej sympozjum HRKP, o którym wzmiankujemy także na Technique.pl.

Skrót HRKP oznacza Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów a było nie było rower także jest pojazdem.

HRKP VI 2013

Na HRKP VI tytułem próby pokazałem odnowiony rower marki Rybowski

HRKP-2013-1.jpg

O szczegółach n.t. tego roweru opowiem dalej przy okazji mojego wirtualnego muzeum rowerów

HRKP VII 2014

W kolejnym roku zdecydowałem się pokazać kilka rowerów... Zachowały się oryginalne opisy rowerów i jedno zdjęcie.

Bicykl PDF-1.jpgPWU-PDF-1.jpgRodney PDF-1.jpg

Opisy odpowiadają wyobrażeniom na rok 2014, dziś pewno byłyby całkiem inne. Więcej szczegółów w Wirtualnej galerii rowerów

HRKP VII foto-1.jpg

HRKP VIII 2015

W roku 2015 zachęcony faktem że stare rowery cieszą się jednak pewnym zainteresowaniem postanowiłem "pójść na całość" i pokazać więcej rowerów. Rzecz była dość trudna w kwestii samiej logistyki, bo jednak trzeba było przewieźć kilkanaście rowerów odświeżyć je i odrobinę "podkonserwować". Oryginalny plakat rozrósł się znacznie i wyglądał tak :

Plakat HRKP-VIII pdf-1.jpg

Czas pokazał że rowery wbrew deklaracji na Technique nigdy nie wjechały

HRKP -choice -21.jpgHRKP -choice -22.jpg


HRKP -choice -15.jpgHRKP -choice -16.jpgHRKP -choice -17.jpgHRKP -choice -18.jpgHRKP -choice -19.jpgHRKP -choice -20.jpg

HRKP -choice -14.jpg

do moich rowerów przytulił się rower Joska napędzany wałkiem kardana...


Era Muzeum Wirtualnego

Z biegiem czasu mój pracodawca zmienił się....

Kilkanaście rowerów z mojego skansenu znalazło się na plakatach stanowiących swoiste "przedłużenie" prezentacji na HRKP w roku 2015... Znikło logo SIMR a logo ZUS nie odważyłem się zamieścić :)

HRKP-2015-plakat-6 suplement-ref-2.jpg

HRKP-2015-plakat-7 suplement-ref-3.jpg

Zawartość tych plakatów - to zwiastun muzeum wirtualnego, gdzie pojawi się więcej zdjęć każdego z rowerów, a także w miarę możliwości krótka historia jego pozyskania i ewentualnej odnowy.

Historia powszechna pewnego bicykla

Wirtualne muzeum rowerowe - rowery zabytkowe

Kamiński mojego Ojca

tekst archiwalny z początków istnienia strony

Moje zetkniecie z rowerem Kamińskiego było bardzo prozaiczne. Rower po prostu stał na strychu :) jak Niemcy popsuli w 1939 roku komunikacje w Warszawie używając w tym celu bombowców, mój ojciec wyposażył się w ten rower. Zaparkował go na strychu u dziadków i tam sobie stał. Tam tez go zastałem kiedy nauczyłem się odwiedzać strych... Próbowałem na nim jeździć i pamiętam, że wszystko było super za wyjątkiem relatywnie słabych hamulców, a właściwie słabego hamulca. Z rowerem przeprosiłem się po latach, kiedy los rzucił mnie do wynajętego mieszkania na linii ulicy Żelaznej (w Warszawie), która kursował jeden autobus i na dodatek dość swobodnie traktujący rozkład jazdy :) zacząłem go używać na co dzień i właściwie wszystko było bez zarzutu z ogumieniem włącznie, rower wówczas był na oponach fartuchowych 26 x 1 3/4. jeden przypadek awarii to było odpadnięcie lewego pedału od korby na wertepach utworzonych przez torowisko na skrzyżowaniu Marchlewskiego i Świerczewskiego. Sprawny spawacz z ulicy Wroniej wyleczył sprawnie tę dolegliwość... Było to w roku 1981. Na początku grudnia tegoż roku straciliśmy to mieszkanie co było konsekwencja pewnych działań przygotowywanych przez pewnego generała. Rowery wylądowały w piwnicy na Muranowie a my rozpoczęliśmy tourne po mieszkaniach, gdzie o trzymaniu roweru można było zapomnieć. Po kilku latach zaparkowaliśmy na stałe w domu dziadków i tam tez wrócił rower (i towarzysząca mu damka mojej babki marki Łucznik). Nie parkował już w tym samym miejscu na strychu, ale nadal w tym samym domu. Roweru używałem dość regularnie na dodatek założyłem na fajkę kierownicy drugie siodełko, na którym woziłem córkę, co w onych czasach nie wymagało aż tak heroicznego bohaterstwa jak dzis bowiem ruch samochodowy był mniejszy a kierowcy nawet autobusów nie byli jeszcze tak agresywni w stosunku do rowerzystów, których było w sumie dość niewielu. Wtedy zacząłem już jeździć na co dzień innymi rowerami, a Kamiński stopniowo doczekał się gruntownej renowacji. Mogło to być w roku 1985 może 1986 więc jakby nie patrzeć już lata temu... W takiej postaci rower mieszka sobie w domu do którego ojciec przyprowadził go w roku 1939. Nie jestem do końca zadowolony ze sposobu jego odnowienia i cały czas się zastanawiam czy by tego procesu częściowo nie powtórzyć...

Charakterystyczne oznaczenia rowerów A.Kamiński

Kam1.jpg

Kolorowe logo zeskanowane z tylnego błotnika


Oskia -1 kam..jpg

Oś suportu



Piasta Husquvarna w rowerze Kamiński

Po rozmontowaniu piasty Husquvarna można się nie lada zdziwić... Nie ma wałeczków stanowiących sprzęgło jednokierunkowe jak w piastach F&S o nazwie handlowej Torpedo. Jak to zatem działa ?

Z kołem łańcuchowym, na które za pośrednictwem łańcucha działa cyklista związany jest gwint o dużym skoku. Na nim znajduje się nakrętka o kształcie dwóch stożków połączonych postawami. Rowerzysta kręcąc pedałami powoduje przesuwanie nakrętki w jedną lub drugą stronę.

  • nakrętka przesuwając się w jedną stronę zakleszcza się w stożku wewnątrz piasty.
  • nakrętka przesuwając się w druga stronę rozpiera bęben hamulca.

Genialne ponieważ z czasem, w miarę zużycia nie zaczyna "przepuszczać" jak F&S Nie oznacza to, że nie powstają luzy, one powodują jedynie większy kąt jałowego obrotu przy przejściu z napędu czyli jazdy do hamowania. Innymi słowy cyklista odczuwa hamowanie z pewnym opóźnieniem co daje wrażenie słabych hamulców (któremu i ja uległem) ale na dobra sprawę hamowanie jest skuteczne a szybkim nadepnięciem na pedały można spokojnie zablokować całkowicie (czyli wprowadzić w poślizg) tylne koło. Dlaczego rozwiązanie to jest egzotyczne... no cóż, pewnie dlatego, że wymaga wykonania nieprzelotowej piasty ("szpulki") i na dodatek dość precyzyjnie wewnętrznego stożka a to kosztuje...

Niech ten opis stanowi mocny argument, aby tylnej "piasty samohamownej wolnobiegowej" nie nazywać z automatu Torpedem bo może się okazac, że nim nie jest :) podobnie jak nie kazdy odkurzacz jest Elektroluksem a nie każdy but sportowy Addidasem itd.

Zawadzki mojej Babki

FZ-d-15.jpg

Ten rower mieszkał od wojny na strychu, stojąc obok Kamińskiego mojego Ojca (patrz wyżej) Rower był używany przez mojego Dziadka w celach codziennych, a w szczególności do poszukiwania mnie w okolicy, na pobliskich polach lub nad najbliższą glinianą znana jako "Pępek". Istnieje pewne podejrzenie, że w czasach, których nie mam szans pamiętać służył Dziadkowi do dojazdów do pracy.

Rower był czarny i miał wieeeelkie koła, niezbyt zresztą proste jako, że w tylnym brakowało szprychy.

Uchodził za rower Babki, bo była to damka, choć nigdy nie widziałem Babki nim jadącej, ale prawdę mówiąc raz tylko widziałem Babkę na rowerze. Potem losy roweru potoczyły się dokładnie równolegle do losów Kamińskiego mojego Ojca.

Rowery stały sobie na strychu do roku dokładnie 1981. Wtedy zamieszkaliśmy z żoną na ul Ogrodowej, blisko rogu z Żelazną - słynną z najgorszej w dziedzinie regularności biegu linią autobusowa 157. Nie było więc rady i na bliższych dystansach trzeba było zacząć korzystać z rowerów. Dopiero wtedy doceniłem, że to co zawsze drzemało na strychu pod nazwą "rower Ojca" miało jeszcze jako tako widoczny napis Kamiński.

Co do tytułowego roweru, to nigdy mnie nie interesowało jakiej był marki.... Użytkowanie roweru rozbudziło we mnie ponownie (tym razem dorosłą) pasję rowerową. Zapytałem więc Ojca, co to za rower ? , a on z ogromną pewnością w głosie powiedział ŁUCZNIK. Chwilę potem niestety niespodziewanie straciliśmy mieszkanie na Ogrodowej, z powodu przygotowań do stanu wojennego i w rezultacie wylądowaliśmy gdzieś na linii Broniewskiego 10 grudnia 1981... Niestety rowery trafiły na przechowanie do piwnicy na Muranowie.

A ja z przekonaniem, że mam damkę Łucznika żyłem sobie do roku 2024...

W tzw. międzyczasie czyli w okolicach roku 1985 zamieszkaliśmy we Włochach, a rowery wróciły na SWÓJ strych. Wkrótce też postanowiłem je odnowić. Na pierwszy ogień poszła damka, którą poleciałem "z pędzla" szarką farbą chlorokauczukową. Na solidne odnowienie trzeba było jeszcze poczekać. Ponieważ o lakiery nie było jakoś szczególnie łatwo, no to oba rowery Kamiński i Damka przybrały w kolejnym kroku ten sam niezbyt jaskrawy kolor czerwony (taki kolor miał bowiem bardzo już matowy i wyblakły Kamiński) Wspomniany lakier był przeznaczony do renowacji samochodów Łada i ktoś ze znajomych po prostu wywalczył go zbyt dużo i mógł się podzielić.

Renowacja była skuteczna o tyle, że oba rowery zachowały lakier do dziś. W międzyczasie rower stracił oryginalne koła (piasty zostały) z powodu strasznie pokrzywionych obręczy, w to miejsce pojawiły się zgrabne kółka na opony drutowe. Wtedy też rower krótko służył mojej żonie i chyba nawet na obu staruszkach robiliśmy jakieś, nie za długie, wycieczki. Na jakiś czas wylądowała damka także u mojej Matki, ale była przez nią eksploatowany umiarkowanie, bo jednak wynoszenie i noszenie jej z piwnicy stanowiło dla Matki dość znaczny wysiłek. Rower więc wrócił do swojego stałego miejsca parkowania na strychu. Parę lat później sztukę rowerową opanowała nasza córka i jak to było we zwyczaju, jeździła tą damką zanim zaczęła sięgać z siodła do pedałów. No, ale to już cecha wielkich damek, że mogą na nich jeździć małe dzieci, nawet 5-6 letnie. Potem powstał plan wymiany kół na takie, które zawierałyby "oryginalne" piasty z tego roweru, ale projekt nie został zrealizowany, a rower trochę się "rozproszył"...

To co zostało pokazują zdjęcia.(patrz galeria)

Z oryginalnego napędu pozostała gdzieś prawa korba z zębatką, ładnie pochromowana kierownica i damskie siodełko marki Wittkop ze świeżo pochromowanymi sprężynami. Siódemkę gdzieś wcięło, pewno zamieszkała w innym weteranie... W 2024 roku rower obejrzał EXPERT i nawet dokonaliśmy porównania z inną podobną ramą, tyle, że ZAWADZKIEGO. Odczytaliśmy też numer ramy dla pewności usunąwszy lakier. EXPERT potwierdził że to Zawadzki i na dodatek bardzo wczesny. Ma to pokrycie w prawie jazdy na rower mojego Dziadka wystawionym właśnie na rower Zawadzki.

I tak to po wielu latach z "damki Babki marki Łucznik" rower stał się "rowerem Dziadka marki Zawadzki".

Pra-ro-1 small.jpgPra-ro-2 small.jpg

Jak widać numer ramy zgadza się a wpisanym do "prawa jazdy na rowerze"

FZ-d-14.jpg

Innymi słowy kółko historii wyprostowało się i zamknęło.

Ponieważ starszy wnuk powoli osiąga stosowny wzrost, to trzeba rower znowu postawić na kołach. Wychodzi na to że to będzie PIĄTE POKOLENIE na tym rowerze

Zawadzki Dziadka - galeria

A.Kamiński nr 2

DSC00144.JPG

A.Kamiński nr 2 - galeria zdjęć


Skonieczny Warszawa

DSC00099.JPG

Skonieczny Warszawa - galeria zdjęć


"Niebieski" Rybowski

Stan zastany (gdzieś w okolicach 1990 ?)

Ry-2-1.jpg

W trakcie renowacji

DSC00686.JPG

Niebieski Rybowski - galeria zdjęć

A.Kamiński nr3

DSC00638.JPG

Stan zastany. Traktowałem go jak rower niespodziankę. Na szczęście znalazł się Ktoś, kto go zidentyfikował. Ponieważ dokładnie wiadomo jak przeprowadzić renowację Kamińskiego...zatem do zobaczenia w stanie pełnej okazałosci :)

Kamiński nr 3 galeria zdjęć


Jarząbek - Superchampion

DSC00161.JPG

Jarząbek galeria zdjęć


Rybowski - "Czarny"

DSC00547.JPG

Rybowski - Czarny-galeria zdjęć

PWU

DSC00617.JPG

PWU - galeria zdjeć


Adler 3-gang

DSC00687.JPG

Adler 3-gang - galeria zdjęć

Korona

DSC00345.JPG

Korona galeria zdjęć

Rodney

DSC00597.JPG

Rodney -galeria zdjęć

Bałtyk

DSC00024.JPG

Bałtyk galeria zdjęć

Stary Rower

Stary Rower

Wirtualne muzeum rowerowe - rowery z nieistniejących krajów

Rowery z NRD

Diamant

DSC09891.JPG

Diamant -galeria zdjęć

Diamant zimowy AD 2000

100 0777.JPG

Diamant zimowy - galeria zdjęć

Rower turystyczno zimowy na bazie Diamanta 600

DSC00247.JPG

Rower turystyczno zimowy na bazie Diamanta 600 galeria zdjęć

Lekki damski rower na bazie Diamanta

DSC00269.JPG

Lekki damski rower na bazie Diamanta - galeria zdjęć

Rowery z ZSRR

Sputnik

DSC00008.JPG

Sputnik galeria

Start Szosse

DSC09978.JPG

Start Szosse - galeria

Rowery z Czechosłowacji

Stadion

Zdjecie archiwalne - stan zastany...obecnie w cześciach :)

DSC09061.JPG

Stadion przed remontem - galeria


Sport

DSC09980.JPG

Sport - galeria


Favorit

DSC09925.JPG

Favorit - galeria

Wirtualne muzeum rowerowe - polskie "kolarzówki"

HURAGAN

Galeria 2003

100 0088.JPG

Huragan - galeria


Jaguar Special

Jaguar przed -1.jpegJaguar przed -2.jpeg


ZZR-Jaguar special -01.JPG

Jaguar Special po remoncie - galeria


Romet Special

DSC09951.JPG

Romet Special galeria

Wirtualne muzeum rowerowe - zagraniczne "kolarzówki"

RIGI

DSC00195.JPG

Rigi - galeria


Poghliali

DSC00328.JPG

Poghliali - galeria


Panasonic

DSC00378.JPG

Panasonic - galeria


Frejus

Wirtualne muzeum rowerowe - "Dziwolągi"

Rowery według własnych pomysłów

Rower SUN RA

Rower- 0006 format ret-1.jpg

SUN RA 25 lat później nowa galeria

DSC00379.JPG

SUN RA 25 lat później nowa galeria

Rowery dziecinne i młodzieżowe

Raileigh

DSC00011.JPG

Raileigh - galeria

Reynolds Lux

DSC09825.JPG

Reynolds Lux - galeria

Rowery o nietypowej konstrukcji

Rower na odlewanej ramie - Hercules 2000

Hercules 2000-2.jpg

DSC00330.JPG

Hercules odlewany - galeria

Rowery Triathlonowe

100 1157.JPG

Rower triathlonowy CRATONI

Rowery góralskie

DSC00237.JPG

Rower góralski HARO

DSC00237.JPG

Rower góralski HARO - galeria

Rowery poczęte

Próby wykorzystania przedwojennej przerzutki Made in France na rowerze Made in France

DSC00182.JPG

Rowery obecne przejazdem

W tej zakładce zamieszkają rowery, które głownie w latach 90 przewinęły się przez mój skansen.

Zdarzało się bowiem nabyć jakieś "zwłoki rowerowe" dla przyjemności przywrócenia im walorów użytkowych.

Zwykle używałem ich chwilę, a potem szły do kogos ze znajomych opanowanych przez rowerowy bakcyl.

Zostało po nich jedynie wspomnienie a czasem trochę zdjęć odkrytych przy okazji porządkowania dysków :)

Wirtualna biblioteka rowerowa

Okladka kalendarzyk-retusz.jpg

Okladka wew-str.jpg

Blaszka 1- 1.jpg

Blaszka Ormonde2a.jpg

RYBOWSKI-II-1.jpg

Obrazek- 065.jpg

Rower1-03.gif

Str 00aa mala na strone-1.jpg

Hiron-147-ret.jpg

Brennabor-str-00.jpg

Silnie rekomendowane artykuły książki i adresy internetowe

  • LINK zewnętrzny

https://ejournals.eu/czasopismo/kwartalnik-historii-nauki-i-techniki/artykul/polska-fabryka-rowerow-a-kaminski

Kroniki samochodowe AD 2013-2014

DSC02378.JPG DSC02387.JPG DSC02398.JPG DSC02404.JPG DSC02445.JPG DSC02449.JPG

Kroniki kolejowe AD 2013-2014

2013-08-08 11-53-33.jpg 2013-08-08 12-06-46.jpg DSC07048.JPG DSC04160.JPG DSC04220.JPG DSC00422.JPG

Kroniki Rodzinne

Technique.pl

Ciasteczka i pokrewne technologie: Strona internetowa używa ciasteczek, ale nie są one wymagane do poprawnej pracy strony w jej w podstawowym zakresie. Zablokowanie ciasteczek w przeglądarce internetowej użytkownika nie będzie miało wpływu na pracę strony. Jednak przyjmowanie ciasteczek przez przeglądarkę internetową użytkownika jest niezbędne do prawidłowego działanie mechanizmu uwierzytelniania się na stronie osób ją redagujących. Ciasteczek mogą również używać systemy statystyczne z których korzystamy. Więcej informacji znajduje się na stronie: Zasady zachowania poufności.